Om det enda vi vet är att vi ska dö….

Vi traskar genom dagarna, genom livet, sommar blir till höst & höst blir till vinter. Just nu befinner jag mej tillsammans med min vän – som bor långt bort i en annan stad- i de ekorrehjul som snurrar fast vi har olika vardagar. Hon har det som jag behöver & jag har det som hon behöver för att få ett ganska komplett liv……eller är det bara en illusion? Vi har makten att förändra.
* * * * * * * Inse. * * * * * * Acceptera. * * * * * * * * Förändra.
– Om vi ändå bott i samma stad hade vi i alla fall haft varandra -.

Livet ger oss så många prövningar på vägen om val att det kan bli ett kaos. Att lyssna & försöka skapa oss vår egen uppfattning om valen i livet är nog svårare än vi kan tänka & förstå. Det är många jag har lyssnat på som lyssnar alldeles för mycket på sina när & kära i dens närhet – istället för vad deras hjärtan säger – som vill påverka dem till att välja de vägar som de själva tycker “passar” åt henne.
Vem har rätten att besluta vad som “passar” den ena eller den andra?
Ifall vi väljer nåt helt annat så ser dem ner på oss & känner sej generade inför vad andra skall tycka & tänka. För många vill visa upp en trofé ingen “loser”. Pressen kan bli outhärdlig. Leda till ohälsa.
Vårat liv här på jorden är alldeles för kort för oss att faktiskt bry oss & göra som någon annan tycker vi “borde” bara för att det skall vara så.

Min när vän – som bor långt bort i en annan stad som jag haft sedan 10 år tillbaka – vi pratar mycket om livet & valen vi står inför & försöker hjälpa varandra att se med den andras ögon på det som sker. Tips & råd som vi behöver & har våra vänner, varandra till & för att på något vis få svar/lösningar på de frågor vi står inför & fatta de “rätta” besluten.
Många frågade eller påpekade henne ganska ofta – eftersom hon för några år sen då var i ett långvarigt förhållande – när hon skulle skaffa barn som om “det var ju på tiden”. På tiden bara för att de fick barn vid den åldern eller? Vad är det som säger att när du är mellan 20-26 så ska du skaffa barn för det är så det är! Hunden, villan & volvon, ja ni vet! Som att blir du över trettio så är det för sent! Förstå vilken stress många går genom, 30 krisen är nog ej så överskattad trots allt…!?
Krisen i att hinna med allt innan det är för sent! Hinna med allt som en status att visa andra. För det existerar! Ohh jaa gärna en karriär också!
Se vi har lyckats! – INNAN 30!! – Poäng till oss älskling!
HJÄLP!! Då borde jag verkligen skynda mej! Få panik!

Ärligt talat.
Jag jobbade som timvikarie ett antal år på samma ställe & där var det många äldre som jobbade, trötta på sitt jobb & ja en del jobbade kvar där för det var ju “snart” pension..typ om 10 år!!!
Där kunde – & säkert på många andra ställen & många i tystnad – de snacka om vad de skulle göra när de slutat jobba. Börja läsa böckerna som de samlat på sej, resa till de länder de drömt om, skaffa sej ett sommarställe där de kunde odla sina egna tomater….ja listan kan ju göras lång.
Jag hade pappas lärare på högstadiet, som var såååå nära pensionen, vi var nog bland de sist klasserna, så tragiskt, de var så bittra!

Varför ej leva i nuet? Varför ska vi tänka så mycket på framtiden eller för den delen de förflutna? Där vi verkligen ej kan förändra något. Där emot kan vi förändra framtiden fast där har vi en liten hake, vi har absolut ingen aning om hur länge vi har här på jorden.

Denna låt spelar precis när jag skriver detta:
“Om det enda vi vet är att vi ska dö. Borde vi inte ändå försöka leva våra liv. Vi kan gå med olika steg men vi kan ta samma kliv & även om kliven är trevande så håller vi hoppet levande….” Låten – Gemensamma skäl av Svenska Akademin

Så varför ej leva i nuet & njuta?

Ja de frågorna har ju trots allt svar.
– Trygghet & Rädsla –
Kan dessa faktorer spela in? Kan det vara svaren?
Trygghet – Jag har ett jobb, då har jag vad jag behöver för att “överleva” tills jag dör eller jag är vikarie & stannar, för en dag kommer jag säkert få anställning….
Ja det är ju bra fast dina drömmar då? Dina mål i livet? Innan du blir för gammal för att kanske ej kunna göra allt detta, för även om vi vid 20 drömde om något betyder det ej att vi vid 60 har samma förutsättningar & inställning att uträtta vad det nu var vi drömde om.

Rädsla – för vad andra ska tycka & tänka, att ej hinna.
Varför bry sej så mycket vad andra tycker. När ska vi börja leva? När ska vi ge oss tid till att njuta & tänka på oss själva, ta hand om oss själva?

Lev i nuet. Lättare sagt än gjort kanske.
För som samhället ser ut idag & den brist som finns med jobb & att utbilda sej är ju toppen fast sen går det ju att vara för utbildad också som det sedan faller på vid ett jobb sökande.
Jag var faktiskt på en intervju en gång där de faktiskt sa att de sökte nån med mindre erfarenhet – vilket var ju bra för mej – för då kan det bli svårt att lära om dem – som att lära en gammal hund att sitta. Jag fick ej jobbet.

Stanna upp ibland & se dej omkring.
Se de detaljer som gör din vardag, ditt liv.
Passar allt in eller behöver en pusselbit bytas ut?
Vad blir jag glad över? Vad får mej att skratta?

Ta vara på den tid du har & lev fullt ut!
Ge dem du möter på vägen ett leende så kommer du lysa upp
tillvaron lite till både för dej & förhoppningsvis för den andra.
Testa nästa gång – jag lovar du kommer ej dö av det.

Ha ett underbart liv.

Kär-lek

About Naimala

. . . . .ை `••.¸ ƸӜƷ Fri Tanke. Rent Tal. Öppet Hjärta.ƸӜƷ¸.••`ை. . . . Välkommen till min kreativa värld! Här får ni ta del av resultaten av kreativitet som pulserar i mina ådror. Hur ideér förvandlas till vackra, fantastiska & i bland knasiga kreationer! I min blogg får du ta del av mina tankar & känslor som snurrar i själen. Jag bjuder in er till alla mina sinnen, vad som får mig att andas & njuta av livet, jag hoppas kunna inspirera dig. Samt kan jag erbjuda behandlingar som Thai Yoga Massage. Reflexologi. Taktilmassage. Meditation & Yoga. Jag är en unik, jordnära, en tänkare & en kreativ själ. Bryr mig om djuren & värnar om miljön. ♥ ♥ ♥ GLÄDJE ♥ ♥ ♥ ♥ KÄRLEK ♥ ♥ ♥ ♥ HARMONI ♥ ♥ ♥
This entry was posted in Gammalt.. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

