Tsunami Elsa Chai

Det var Januari 2004 jag hämtade en, liten trodde jag, vädurs flicka vid namn Elsa, då 1 år gammal eller mer?
Första hemmet blev hos mej i UA. där hon fick springa fritt i student korridorerna & hälsa på hos alla andra, vilket hon storm trivdes med. Vi flyttade sedan vidare till M. där vi bodde i 2 år & nu fick hon sitt första egna lilla rum -klädgarderoben & ilgh nr. 2 en “egen” balkong. Sedan tillbaka till G. där hon kom ifrån. En berest liten kanin. Kundvagn – Bil – Buss – Tåg har hon fått åka med i. Semester i K. fick hon hänga med på en sommar.

Min lilla sötis. Jag kom hem & fann dej liggande lite märkligt & hade inget ätit. Jag förstod direkt att något var fel. Du hade ju ätit & skuttat bra innan. Jag tog upp dej. Badade dej. Jag torka dej & försökte få i dej lite mat. Din favorit morotstablett med C-vitamin var smaskens. En liten bit morot & väldans lite vatten fick du i dej.
Du rörde dej knappt på balkongen. Du tog dej in & satt ihop krupen vid min säng. Rörde dej knappt alls på flera timmar. Oron började bli mer påtaglig. Letade upp numret till veterinären, försent att ringa dem. Ringde pappa. Skulle hon klara natten? Jag fick vaka den natten så gott jag kunde, jag vakade 03.20, tog upp henne & la henne på en handduk intill mej försökte ge henne vatten & morot. Höll i hennes lilla tass & jag somnade. En stroke trodde pappa. Jag vaknade upp runt 7 hon levde & jag ringde för att få en tid. Halv ett var den tidigaste. Jag gjorde iordning frukost. En dunts i golvet, hon hade kravlat sej ner. Hon ville ut på balkongen. Gömma sej hon visste att det snart var dax. Jag la henne i sin bur utan gallret. Oliver hade smitit ur sin bur, nu var det dax att få in honom innan jag kunde gå tillbaka till Chai. Nedrans lilla mus, varför just nu!!
Jag kom tillbaka & Chai såg in i mina ögon, det kändes som att hon låg & vänta på mej. Att hon ej ville vara ensam & att hon ville komma upp i knäet.
Jag tog upp henne i handduken la henne framför mej & jag strök med handen över hennes kropp. Skakningarna började. Tårarna föll. Efter några sekunder som kändes som en evighet slutade skakningarna & hon var borta. Tårarna faller nu när jag skriver dessa sista rader.
Min älskade lilla Chai, allt gick så fort det var inget som jag var beredd på att det skulle ske så snart, visst du var gammal…ja nu finns du ej mer.
Det var den 29 Juni kl. var 09.12 då du vandrade vidare.
Tack för de nästan 6 ½ åren tillsammans med dej. Jag hoppas du har trivts hos mej.
Jag saknar dej. Vi ses.
Weronica

Fotona är de allra sista av lilla Chai, tagna dagen innan då jag kände
att de kunde bli de sista bilderna jag tog på henne.

About Naimala

. . . . .ை `••.¸ ƸӜƷ Fri Tanke. Rent Tal. Öppet Hjärta.ƸӜƷ¸.••`ை. . . . Välkommen till min kreativa värld! Här får ni ta del av resultaten av kreativitet som pulserar i mina ådror. Hur ideér förvandlas till vackra, fantastiska & i bland knasiga kreationer! I min blogg får du ta del av mina tankar & känslor som snurrar i själen. Jag bjuder in er till alla mina sinnen, vad som får mig att andas & njuta av livet, jag hoppas kunna inspirera dig. Samt kan jag erbjuda behandlingar som Thai Yoga Massage. Reflexologi. Taktilmassage. Meditation & Yoga. Jag är en unik, jordnära, en tänkare & en kreativ själ. Bryr mig om djuren & värnar om miljön. ♥ ♥ ♥ GLÄDJE ♥ ♥ ♥ ♥ KÄRLEK ♥ ♥ ♥ ♥ HARMONI ♥ ♥ ♥
This entry was posted in Gammalt.. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

