Maskinmänniskan

Tänkte jag skulle dela med mej av en text jag återfunnit…

“Maskinmänniskan börjar redan i tonåren med Projekt Höga Betyg. Tidigt lär vi oss att stänga av glädje & lust. Tonårens enorma omvälvning i kroppen & fokus på sex & kärlek bortser läroplanen från helt. Det är huvudet & höga betyg som gäller. Projekt Yrekesutbildning. Intensivt pluggande år med ständig sömnbrist & sedan ut i vuxenlivet (äntligen!) & köra på räls mot allt som “ska” göras i ett genomsnittsliv.
Projekt Hitta Jobb. Gärna fast anställning med bra lön från början samtidigt som det är dags för Projekt Partner. Eftersom vi redan arbetar så mycket blir det en välrenommerad kontaktförmedling som väljer ut ett lämpligt objekt enligt vår tiosidiga kravlista. Fint, vi tar varandra! Raskt följer: Projekt Villa & Projekt Bil. Vi studerar marknad, jämför standard & prestanda för att göra absolut rätt val. Projekt Sex. Vi lever allt oftare i förhållanden utan spontan sex, har ej tid.
Projekt Barn. Vi skaffar ägglossningsmätare för att veta när vi lättast blir med barn & planerar in barnafödandet exakt när det passar med tanke på jobb, semester & ekonomi. Proceduren upprepas raskt så vi får barnen tätt. Det är rationellt & ekonomiskt. Det följs av Projekt Perfekt Förälder. Barnen fullständigt i fokus. Tänk om de blir understimulerade?
Vi får ej glömma Projekt fritid: Göra, göra, göra så fort vi inte arbetar. Där ingår Projekt Hushåll med micrad snabbmat med tillsatser & utan vettig näring. Ganska snart startar Projekt Evigt Ung Enligt Idealmallen. Vi plastikopererar, bygger muskler med eller utan anabola, tonar hår, grillar oss i solarier, & byter ögonlinser efter kläderna. Nya jacketkronor är aldrig fel. För att inte tala om allt smink som ska dölja våra sanna ansikten.
Projekt Bantning pågår ständigt. Projekt Hälsa. Blir vi sjuka stoppar vi oss symtomdämpande läkemedel, kräver starkare piller eller skalpell av doktorn. Snabbt ska det gå. Projekt Sjukvård har olika avdelningar för kroppens reparation. Foten hit, magen dit & mår du riktigt dåligt kan du få ett grisorgan inopererat. Känslor? Helst inte, men försök på psyk. (Lågprioriterat i landstingsbudgeten så räkna med sex månaders väntetid.)
Projekt Ny Partner. Den gamla höll inte måttet, ge mej en ny som ska göra mej lycklig. Fast vi avlivar i alla fall ej våra ex som vi göra med sommarkatterna när vi åker tillbaka till stan. Gulligt slit & släng i Projekt Husdjur. Hallå! Vad håller vi på med?? ”

…taget ur en bok jag hade i en kurs Psykologi Hälsa på FHSK, minns tyvärr ej namnet på den.

About Naimala

. . . . .ை `••.¸ ƸӜƷ Fri Tanke. Rent Tal. Öppet Hjärta.ƸӜƷ¸.••`ை. . . . Välkommen till min kreativa värld! Här får ni ta del av resultaten av kreativitet som pulserar i mina ådror. Hur ideér förvandlas till vackra, fantastiska & i bland knasiga kreationer! I min blogg får du ta del av mina tankar & känslor som snurrar i själen. Jag bjuder in er till alla mina sinnen, vad som får mig att andas & njuta av livet, jag hoppas kunna inspirera dig. Samt kan jag erbjuda behandlingar som Thai Yoga Massage. Reflexologi. Taktilmassage. Meditation & Yoga. Jag är en unik, jordnära, en tänkare & en kreativ själ. Bryr mig om djuren & värnar om miljön. ♥ ♥ ♥ GLÄDJE ♥ ♥ ♥ ♥ KÄRLEK ♥ ♥ ♥ ♥ HARMONI ♥ ♥ ♥
This entry was posted in - Lite av varje -. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

