Hösten kom

Jag hitta en text med mina funderingar, det var nog 2008..(?) som jag skrev detta & jag tänker dela med mej den till er även om den må vara gammal så är ämnet fortfarande aktuellt. Den första länken verkar ej finnas kvar fast jag tar med allt ändå.

Hösten kom, spred med sej glädjen i en dans av sitt färgsprak i naturen. På bussen till & från Sthlm där färgerna aldrig tog slut. Väder nog för att stå ute hela dagarna & värva givare till Greenpeace. Förstår vi hur allvarligt & viktigt det är?? Såg en intressant kort filmsnutt om hur konsekvenserna skulle kunna se ut om det skulle bli en katastrof eller ej i världen & beroende på hur vi agerade. Intressant! Antingen blir det katastrof & ifall vi gjort något åt saken, ja då har vi ju agerat rätt. Skulle vi däremot ej göra något ja, då kan vi ej stå där, vi som kämpat & säga vad var det vi sa för det skulle iallafall vara försent…eller? Resultatet blir ekonomisk, politisk, social, miljö & hälso katastrof. Med andra ord hysteri bland jordens invånare!Säg att det ej bli en katastrof & vi nu kämpar för att vi tror oss förutse det värsta. Vad skulle då hända. Antagligen en global ekonomsisk depresion. Gör vi däremot inget ja, då blir resultatet desamma som första alternativet att vi agerade rätt. Så frågan är hur skall vi göra?? Vilket alternativ verkar bäst tycker du? (länken till filmen finns längst ner på sidan). Jag tänker iallafall försöka förändra min livsstil till det bättre. Vi delar denna jord tillsammans så låt oss respektera denna enda jord vi har!! Den har så mycket att ge oss & vi ger inget tillbaka. Moder jord erbjuder oss hennes gåvor så givmilt, mat, kläder, medicin, virke för att kunna bygga oss skydd från kylans bitande vindar från solens heta strålar. Vi njuter av hennes vackra natur, alla åstidernas olika krafter att få jorden att producera & förse oss med alla dessa gåvor. Våren, sommar, hösten & vintern. Vi får följa med på en resa se naturens från död till pånyttfödelse år ut & år in. Det är väl en ändå en fantastisk resa bara det!  åste det ske en katastrof för att vi skall vakna upp ur vår drömvärld & våga öppna våra ögon, för att vi skall inse vad det är som håller på att hända. Så många jag mött & möter som ej bryr sej om miljön, det finns viktigare saker, finns det dem som säger.. Jasså som vadå? Materiela ting? Har vi ingen jord ja, då är det ej mycket som vi har glädje åt för något annat heller. Girighet! Rädsla! Det är två faktorer som jag är säker på att det hela handlar om.Konsumtionen leder till girighet. “….Den girige vill ha mer” Det är sjuk vad vi konsumerar hela tiden & konsekvenserna? Vad händer sen när det ej var så roligt längre med de materiella tingen vi inhandlat så lyckliga, då vi hittade den prylen vi trånade efter i skylt fönstret. Sett nån gång hur det bärg av sopor vi har idag?! Enorma!Dessa enorma högar var tar dem vägen? Nån måste ju ta hand om dem & vilka är det som gör det. Funderat på detta? För ej så länge sen såg jag ett program om gamla fartyg som dumpades i länder i tredje världen där barnarbete förekommer, även här, de plockar ner & återanvänder delarna. Återanvändandet i all ära! Dock skulle jag vilja se män i från ett rikt land plocka ner ett fartyg på säkert 30m eller hur stora dem nu än må vara, med sina bara händer inga verktyg förutom en, minns dock ej vad det var för något, sen att de tar med sej sina barn på åtta år kanske ännu yngre för att försörja sin familj. Finns frivilliga? Knappast!

Rädsla sa jag var den andra faktoren. Vi vågar helt enkel ej. Vi skjuter ifrån oss problemen, vilket är vanligt för oss människor. Vi har ju försvarsmekanismerna i oss, tack o lov! Det vi ej anser oss själva klara av är det ju lättare att bara blunda för. Vi skyller i från oss på andra, för det är ju bekvämt så slipper jag göra det kan väl någon annan göra. Det är ett stort problem fast gör vi något tillsammans ja, då blir det ej så stort, ifall alla tar sitt ansvar här & nu! Det är stora problem. Vad skall vi göra åt dem? Hur kan vi göra livet bättre för dem som ej har samma förutsättningar & möjligheter som du & jag har? Jag stödjer organisationer. Det är ett sätt.  Bli medveten om vad som sker! Öppna dina ögon! Våga! När du tagit första steget blir de andra lite lättare.  Sprid det vidare! Berättar du för tre som i sin tur berättar det för tre osv. (Rekomendera filmen Pay it forward) då har vi kommit en bit på väg. När jag ändå håller på så kan jag rekomendera en film till som har med konsumtion att göra (Surplus: Terrorized Into Being Consumers). Var snälla & ta hand om vår jord om ej för vår skull så för våra barn skull. Det är ju ändå dem som kommer att ta hand om den senare. Det känns ej som det är så mycket begärt, eller?

Sprider ljus & värme i dessa gråa dagar.

Weronoma

Konsekvenserna beroende på hur vi agerar…http://www.slide.com/r/ruXzva4j1T9LYcL_o50zZszb7b81fMGv En gripande film det är så sant! Vad är pengar värt när det inte finns något att lägga det på?http://www.slide.com/r/uLErnHtp5D8g_8KItzCWREUs-Cptba-d

About Naimala

. . . . .ை `••.¸ ƸӜƷ Fri Tanke. Rent Tal. Öppet Hjärta.ƸӜƷ¸.••`ை. . . . Välkommen till min kreativa värld! Här får ni ta del av resultaten av kreativitet som pulserar i mina ådror. Hur ideér förvandlas till vackra, fantastiska & i bland knasiga kreationer! I min blogg får du ta del av mina tankar & känslor som snurrar i själen. Jag bjuder in er till alla mina sinnen, vad som får mig att andas & njuta av livet, jag hoppas kunna inspirera dig. Samt kan jag erbjuda behandlingar som Thai Yoga Massage. Reflexologi. Taktilmassage. Meditation & Yoga. Jag är en unik, jordnära, en tänkare & en kreativ själ. Bryr mig om djuren & värnar om miljön. ♥ ♥ ♥ GLÄDJE ♥ ♥ ♥ ♥ KÄRLEK ♥ ♥ ♥ ♥ HARMONI ♥ ♥ ♥
This entry was posted in Mina tankar.. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

