Vilken energi utstrålar du?

Det finns dem som är mästare på & sätta sej själva i en offer roll.
Sedan klagar de över att de blir illa behandlade att andra t.ex.
ignorerar dem, fryser ut dem, mobbar eller misshandlar dem.
Men är det verkligen så?
Ja. För att hon föder den andre med sin energi som då ser den ynkliga
varelsen som sitt byte, precis som djur, den svagaste länken i flocken blir
också den hungriga rovdjurens middag! Den svage gör den starka ännu mer
stark genom att själva välja, medvetet eller omedvetet, att sätta sej i den rollen.

Vid t.ex. misshandel, så kan många gånger mellan partners var så att den
som blir misshandlad ej alltid är nån ängel direkt & som faktiskt kan
vara den som har utlöst det hela genom t.ex. att innan ha psykologiskt
misshandla den andre verbalt, detta ger dock inga fysiska skador.
Senare då bägaren har runnit över för denne så kanske detta svaras
med att faktiskt fysiskt misshandla tillbaka, detta ger fysiska skador.
Så vem av dessa två skulle en utomstående, som då ej vet bakgrunden,
tycka synd om? Förmodligen den med fysiska skador…?
Den med psykologisk misshandel får all skit för vad som hänt & får
stämpeln på sej som the bad guy & får skaka galler ett tag medans
den andre kommer undan.
Rättvist? Nä. Trots detta så är dem ju faktiskt två om det.

Den som väljer att vara ett offer kan också vara väldigt duktig på
att intala sej om att saker & ting är på ett eller annat vis,
när det egentligen ej alls är så verkligheten ser ut utan i själva
verket är det deras egna tankar som spökar.
Att intala sej en “sanning” & älta den tills den blir sann i ens
egna värld, sin verklighet, börjar tror på att det verkligen är så är
väl ändå ej helt ovanligt…för visst kan det väl vara så?.

T.ex. att när de går förbi människor som skrattar & är glada
över något, så tror hon att det är åt henne de skratttar & så börjar
tankebanorna “Åhh nu skratta det säkert åt mej, att jag har fula
kläder, ful frisyr, hur ful & äcklig jag är…”.
All dessa tankar som snurrar i hennes hjärna är hennes tankar!
Då är det väl hon själv som tycker så, eller?
Hon spottar på sej själv & trycker ner sin självkänsla till botten.

I många relationer är bristen på kommunikation som leder till missförstånd.
Ett mynt har ju två sidor & skulle den andra personen få chansen
till att få göra sin röst hörd så skulle situationen som uppstått
förmodligen ej uppstått över huvudtaget eller också skulle den vara enklare
att lösa. Det måste finnas ett givande & ett tagande.
Kanske skulle rädda många relationer ifall folk började prata med varandra.

Sedan tänker jag om personen nu som mår dåligt över att bli illa
behandlad, har den ens själv funderat på vilken energi han sänder
ut runt omkring honom? Är den positiv eller negativ?
Jag skulle gissa att svaret är NEJ! att den tanken har aldrig korsats.
Sådana människor som går runt med mindre självkänsla, de bär runt på
negativa tankar, tycker att han är mindre värd, tycker att hans liv
är värdelöst, att han aldrig lyckas med något osv. osv. ja, som helt
enkelt bara tycker synd om sej själva hela tiden så kan han väl knappast
förvänta sej att andra ska tycka att han är så spännande att umgås med!?
eller för den delen heller kunna få (nya) vänner eller att ens få en partner..!

Många kanske har haft en trasiga barndom, med en familj eller släkt
som de skyldiga som gjort att de vuxit upp med liten eller utan någon
självkänsla alls. (Behöver jag säga att det gäller ALLA. Såväl offer som
förövare har dålig självkänsla!).
Det händer hela tiden att familjemedlemmar far illa ut vilket är tragiskt
men faktum kvarstår att det är ju faktiskt i slutändan upp till var & en
hur ens egna framtiden skall se ut. Individen måste själv försöka att komma
över det som varit, hur svårt det än må vara att faktiskt acceptera det
förgångna kanske till och med förlåta (?), bestämma sej för att det förflutna
ej ska styra resterande av dennes liv är en seger.

För så länge det finns med i bilden & gnager i bakhuvudet på dej
så kommer du förmodligen heller aldrig att kunna leva ditt liv fullt
ut & det är heller ingen annan som kommer att ta tag i det åt dej
för, let´s be frank! Det är upp till dej själv att förändra DITT liv.
För det är ingen annans ansvar så sluta klaga på alla andra & ta ditt ansvar.
Börja skapa dej din egna framtid istället! Fan jag vet, det är jobbigt att höra…

Men livet är enkelt dock ej alltid så lätt & det finns inga genvägar.
Många gånger finns det säkert dem som försöker att hjälpa till men det
ignoreras, för kritik i mångas öron det vill ingen höra på.
Dem vill endast höra om enkla lösningarna, som då ej finns!
Sedan vill jag tillägga att det ej alltid är lätt att lyssna & ta in
information från närstående. För det tas lättare För personligt & det sårar
lättare än att få höra kanske samma sak från en utomstående, en neutral person.
Det hela handlar om hur vi själva ser på situationen.
Vi kanske ej vet hur vi ska handskas med den men om vi är negativt inställda
blir det till ett problem. T.ex. “Jag kommer aldrig klara av detta”, då har
vi redan bestämt i förväg att jag kommer ej att klara av det. Därför att
vi ej har tillräckligt med självförtroende att vi kan klara av en ny
situtionen som kommer i vår väg. 
Om vi kan försöka att börja tror på oss själva så har vi ju iallafall
gett det en chans eller hur? Då blir situationen aldrig till ett problem,
se det som något positivt istället för att se på det som att livet bara
vill jävlas med oss. Med ett öppet sinne & en ödmjukhet,  se
möjligheterna istället. Något som vi kan lära oss utav.
Kanske ej är så farligt ändå?

Att lära oss att älska oss själv tar tid & det första steget till en bättre
självkänsla, vad jag tror, är att börja acceptera sej själva, vem jag är.
Då kommer vi att börja trivas med oss själva, insidan liksom utsidan, tro på
oss själva & som leder till att vi utstrålar en självsäkerhet & en positiv energi
som kommer att sprida sej utåt & som drar till oss andra med samma energier.
Lika söker lika.
Jag menar ifall du ser en glad själ ute som utstrålar glädje & harmoni,
hur kommer du att känna dej?
Jag får iallafall ett leende på mina läppar & personen får mej att känna glädje.
Det smittar liksom av sej! En underbar känsla!
En fin komplimang är också alltid trevligt, både att ge som att få! 😉
Så, vågar du testa?

Ta hand om dej!
Weronoma

About Naimala

. . . . .ை `••.¸ ƸӜƷ Fri Tanke. Rent Tal. Öppet Hjärta.ƸӜƷ¸.••`ை. . . . Välkommen till min kreativa värld! Här får ni ta del av resultaten av kreativitet som pulserar i mina ådror. Hur ideér förvandlas till vackra, fantastiska & i bland knasiga kreationer! I min blogg får du ta del av mina tankar & känslor som snurrar i själen. Jag bjuder in er till alla mina sinnen, vad som får mig att andas & njuta av livet, jag hoppas kunna inspirera dig. Samt kan jag erbjuda behandlingar som Thai Yoga Massage. Reflexologi. Taktilmassage. Meditation & Yoga. Jag är en unik, jordnära, en tänkare & en kreativ själ. Bryr mig om djuren & värnar om miljön. ♥ ♥ ♥ GLÄDJE ♥ ♥ ♥ ♥ KÄRLEK ♥ ♥ ♥ ♥ HARMONI ♥ ♥ ♥
This entry was posted in Mina tankar.. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

