Tandtroll & Ayurveda.

“Enligt Ayurveda är tänderna en biprodukt av ben.
Karies & problem med tandköttet är tecken på förhöjd vata i skelettet.

FÖR MINERALBRIST
Problem med tänderna är ofta relaterade till brist på kalcium, magnesium & zink.
För att undvika framtida problem eller rätta till bristen ska du göra detta:
Tugga på en handfull kalciumrika sesamfrön varje morgon. Borsta sedan
tänderna utan tandkräm så att resterna av sesamfröna gnids mot dina tänder,
polerar & rengör dem. Du kan också använda en mineralblandning i följande dos:
1200 mg kalcium, 600 mg magnesium och 60 mg zink per tablett.

MASSERA TANDKÖTTET
Du kan göra dina tänder hälsosammare och vackrare genom att massera
tandköttet dagligen med sesamolja. Ta en mun full med sesamolja och gurgla
det runt i munnen i 2-3 minuter. Svälj det inte. Spotta ut oljan & massera sedan
tandköttet försiktigt med pekfingret. Det här är en utmärkt förebyggande metod
mot minskande tandkött, tandinfektioner och karies.

ÖRTBASERAD TANDRENGÖRING
Ayurvedisk tandvård rekommenderar att du använder bitter & skarpa örter för
att göra ren tänderna. De huvudsakliga örterna som används är neem, som är
bitter, & lohdra, kushta och bilva som samtliga är skarpa. Du kan göra ett
enastående rengöringsmedel om du blandar neem med en lika stor del av en av de
skarpa örterna. Använd dem när du borstar tänderna som vanligt. Du kan också
köpa tandkräm med dessa ingredienser. Om du har tur kan du också hitta pulver
för tänderna gjorda av rostade mandelskal. Det är bra för tandhälsan.

CITRONESSENS FÖR PROBLEM MED TANDKÖTTET & KÄNSLIGA TÄNDER
Minskande tandkött och ilande tänder, som är känsliga för värme och kyla,
tyder på en infektion i tandrötterna. För att bota infektionen ska du fukta
en ren tandborste och hälla ett par droppar citronessens på den. Borsta tänderna.
Använd sedan en bomullstops med citronessens på de känsliga delarna av tandköttet.
Du kan också hälla lite citronessens på din tandtråd”.

http://www.ayurvedametoden.com/tag/ayurvedisk-healing/page/2/

About Naimala

. . . . .ை `••.¸ ƸӜƷ Fri Tanke. Rent Tal. Öppet Hjärta.ƸӜƷ¸.••`ை. . . . Välkommen till min kreativa värld! Här får ni ta del av resultaten av kreativitet som pulserar i mina ådror. Hur ideér förvandlas till vackra, fantastiska & i bland knasiga kreationer! I min blogg får du ta del av mina tankar & känslor som snurrar i själen. Jag bjuder in er till alla mina sinnen, vad som får mig att andas & njuta av livet, jag hoppas kunna inspirera dig. Samt kan jag erbjuda behandlingar som Thai Yoga Massage. Reflexologi. Taktilmassage. Meditation & Yoga. Jag är en unik, jordnära, en tänkare & en kreativ själ. Bryr mig om djuren & värnar om miljön. ♥ ♥ ♥ GLÄDJE ♥ ♥ ♥ ♥ KÄRLEK ♥ ♥ ♥ ♥ HARMONI ♥ ♥ ♥
This entry was posted in Mina tankar.. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

